کتاب اصول خبرنویسی

 

معرفی کتاب اصول خبرنویسی
نویسنده دکتر امید‌علی مسعودی

بدون شک روزنامه‌نگاری و خبرنگاری یکی از شغل‌های پرطرفدار و تاثیرگذار در جامعه است، چرا که شناخت درست و دقیق رخداد‌های جامعه تاثیر بسزایی در زندگی ما انسان‌ها دارد.
تا کنون کتاب‌های زیادی درباره اصول خبرنویسی و روزنامه‌نگاری سایبر نوشته شده است. کتاب اصول خبرنویسی نوشته دکتر امیدعلی مسعودی نیز یکی از جدیدترین و جامع‌ترین کتاب‌ها در این حوزه است که در آن نویسنده تلاش کرده است تا علاوه بر طرح مباحث تخصصی روزنامه‌نگاری در دوره کارشناسی، مهمترین مباحث درس روزنامه‌نگاری سایبر در دوره کارشناسی ارشد رشته روزنامه‌نگاری را به صورت خودآموز، ارائه نماید و به طرح مباحثی چون تفاوت‌های خبرنویسی در وسایل ارتباط‌جمعی، نرم‌خبر و روزنامه‌نگاری سایبر که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، بپردازد و از این حیث کتاب جامع و کاملی را روانه بازار کرده است.
دکتر امیدعلی مسعودی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره است که تا کنون کتاب‌های زیادی توسط ایشان منتشر شده است:
مقاله نويسي: درس نامه مطبوعاتي و دانشگاهي (سرای روزنامه‌نگاران، 1392)، رسانه هاي جديد و آينده نگري نظارت الكتروني در ايران (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت مطبوعاتي و اطلاع رساني، دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها، 1393)، آينده نگري ارتباطات اجتماعي در ايران (موجک، 1398)، جستارهاي پژوهشي ارتباطات جمعي در ايران (پشتیبان، 1398)، اقناع مخاطب در سريال‌هاي تلويزيوني (موجک، 1400)، ارتباطات نوشتاري: فن نویسندگی (پشتیبان، 1400)، راهنماي ليدنويسي (خجسته، 1400)، برخی از کتاب‌های منتشر شده توسط ایشان است.
کتاب که توسط انتشارات دانشگاه سوره در سال 1402 منتشر شده است، حاصل بیش از دو دهه کار خبرنگاری مؤلف و تدریس او در دانشگاه‌های تهران است. مهمترین عامل برای تشویق نویسنده در تدوین آن، مشکلات دوران پاندمی کرونا در ایران و جهان بود که امکان تدریس حضوری را از استادان و دانشجویان سلب کرده بود. و دانشجویان به منبعی نیاز داشتند که بتوانند مباحث را بدون حضور استاد، بیاموزند.
بنابراین می‌توان گفت کتاب اصول خبرنویسی یک خودآموز جامع و کامل برای دانشجویان و مشتاقان به حوزه‌های زوزنامه‌نگاری و خبرنویسی و سایر مباحث مرتبط است.
کتاب 128 صفحه دارد و در 9 فصل تدوین شده است. در آغاز هرفصل با بیان: هدف، ارزیابی و طرح مسأله و پس از طرح بحث و ذکر مثال‌ها با خود آزمایی، نکات کلیدی، جمع‌بندی و طرح مطالب مهم در پایان هرفصل، زمینه مناسبی را برای آموزش دانشجویان و علاقه‌مندان به یادگیری اصول خبرنویسی فراهم می‌کند.

 

برای دریافت نسخه الکتروینکی این کتاب به این لینک + مراجعه کنید.

پیمایش به بالا