کتاب صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها

نویسنده: دکتر مهران هوشیار

 

«صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» کتابی است که توسط انتشارات دانشگاه سوره در سال 1401 منتشر شده است.

نویسنده این کتاب دکتر مهران هوشیار دانشیار پایه 25 دانشکده هنر دانشگاه سوره و عضو هیئت علمی گروه هنر اسلامی و صنایع دستی و مدیر گروه مطالعات عالی هنر در دانشگاه سوره هستند. از ایشان تا کنون 10کتاب به چاپ رسیده است که از جمله مهمترین آن ها می توان به کتاب های زبان فراموش شده (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)،مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی)/ پژوهش، حقیقت دانش: آشنایی با مفهوم علم، تاریخ آموزش و مبانی پژوهش در هنر(مشکوه دانش: دانشگاه سوره‏‫،۱۳۹۱) / آشنایی با خیالی‌نگاری (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) ،مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، 1395) و نیز صنایع دستی، خاستگاه ها، دگرگونی ها و چشم اندازها اشاره کرد.

کتاب صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها حاصل اندوخته های مولف در طی 30 سال تحصیل، مطالعه و پژوهش در حوزه صنایع دستی است که علاوه بر پشتوانه‌ها و اصالت این رشته به ویژگی‌های بدیع، نو شدن و تازگی آن در دوران معاصر می‌پردازد و از طرفی با توجه به اینکه جنبه‌های کاربردی و نوآورانه‌ صنایع دستی را نیز بررسی کرده است می‌توان گفت مولف در این کتاب هم دیروز، هم امروز و هم فردا را از منظر کارکردی و محتوایی در حوزه صنایع‌دستی، مورد امعان نظر قرار داده است.

در این کتاب تلاش می‌شود تا ضمن معرفی واژگان کلیدی و اصطلاحات مربوط به حوزه صنایع دستی، ارتباط ماهوی آن با سرچشمه و ذات هنر و از آن میان هنر سنتی، مورد واکاوی و توجه قرار بگیرد و هر آنچه که یک هنر‌جوی صنایع دستی و یا یک ایرانی علاقه‌مند به هویت، اصالت و هنر کاربردی بومی و سنتی باید به عنوان مبانی اولیه در ابتدای راه بداند، طرح و در فصل های مختلف ارائه گردد.

با توجه به اینکه صنایع‌دستی یک مفهوم کاملاً فرهنگی، تاریخی و اجتماعی است و در تمام اقوام و بوم‌ها و ادوار از طرف جامعه شناخته‌شده است، می‌توان گفت که کتاب برای تمامی طیف خوانندگان مفید است. اگرچه رویکرد کتاب پژوهشی و آموزش محور است امّا قابل ‌درک و فهم برای تمامی سطوح جامعه است. بنابراین اوّلین مخاطبان این کتاب تمام علاقه‌مندان به حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هستند. از طرفی با توجه به اینکه این کتاب مورد مشابهی طی سال‌های گذشته نداشته و رویکرد آموزشی آن مشهود است، «صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» می‌تواند یک مرجع آموزشی برای استادان و مدرسین رشته‌های صنایع‌دستی و شاید هنرهای اسلامی یا گروه‌ها و زیرشاخه‌هایی که مباحث مرتبط با هنرهای سنتی در واحدهای درسی‌شان است باشد.

این کتاب 460 صفحه دارد و در ده فصل همراه با تصاویر رنگی تنظیم شده است و همانطور که از عنوان آن مشخص است و پیش تر نیز اشاره شده، همه مباحث صنایع دستی از ابتدا تا به امروز و همچنین آینده مورد نگاه دقیق و موشکافانه مولف قرار گرفته است.

 

برای دریافت نسخه الکتروینکی این کتاب به این لینک + مراجعه کنید.

 

 

 

پیمایش به بالا