کتاب صنایع رسانه‌هاى اجتماعى

نویسنده: آلن بى. آلباران
مترجم: احسان شاه‌قاسمى

این اثر ترجمه‌اى از کتاب The Social Media Industries است که توسط آلن بى. آلباران گردآوری، تدوین و ویرایش شده است.
آلن بى. آلباران استاد و مدیر گروه رادیو، تلویزیون و فیلم در دانشگاه تگزاس شمالى است. علائق درسی و پژوهشی او مدیریت و اقتصاد صنایع رسانه‌ای است. کتاب صنایع رسانه‌های اجتماعی پانزدهمین کتابی است که او در طی سال‌های تدریس و پژوهش خود نوشته و ویراسته است.
این کتاب را شاید بتوان از نخستین کتاب‌هایى دانست که زیر نظر یک استاد برجسته جهانى تدوین شده و ایده اصلى آن، درنظرگرفتن رسانه‌هاى اجتماعى به مثابه یک صنعت، کسب و کار و سازمان است و شاید جزء اولین قدم‌هاى مهمى باشد که تلاش دارد تا ادبیات مدیریت رسانه را در حوزه رسانه‌هاى جدید، بازسازى کند؛ از این جهت با وجودى که کتاب به نسبت، کمى قدیمى شده است، اما هنوز محتواهاى مهم و اصیلى در آن است که نیازمند مرور و آموزش در دانشگاه‌هاست.
کتاب بر موضوع پیچیده و جذاب رسانه‌های اجتماعی متمرکز است و آن را از یک چشم‌انداز صنعتی بررسی می‌کند و به این مسئله می‌پردازد که چگونه می‌توان از رسانه‌های اجتماعی در حوزه‌هایی مانند بازاریابی و روابط عمومی بهره برد تا در بهترین حالت بتوان به یک کسب و کار کمک کرد تا به مشتریان نو دسترسی پیدا کند. بنابرین مطالعه این کتاب را به همه دست اندرکاران حوزه‌های رسانه و بازاریابی از جمله دانشجویان و اساتید این رشته پیشنهاد می‌کنیم.
کتاب صنایع رسانه‌هاى اجتماعى که شامل 339 صفحه در قالب 13 فصل است را احسان شاه‌قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ترجمه و انتشارات دانشگاه سوره آن را روانه بازار کرده است.
فصل‌های این کتاب به صورت مستقل تدوین شده‌اند و خواننده می‌تواند با هر ترتیبی که خواست به مطالعه فصل‌ها بپردازد. هر فصل از کتاب را یکی از پژوهشگران عرصه رسانه و بازاریابی تدوین کرده که آلن بى. آلباران آن‌ها را در قالب یک کتاب گردآورده است. در فصل اول تمرکز نویسنده بر معرفی رسانه‌های اجتماعی به منزله مجموعه‌ای از صنایع است. فصل دوم مروری بر تاریخچه صنایع رسانه‌های اجتماعی دارد و فصل سوم مسائل نظری مربوط به رسانه‌های اجتماعی را توضیح می‌دهد.
در فصل چهارم به این پرسش که کدام مدل‌های کسب و کار می‌توانند رسانه‌های اجتماعی را توصیف کنند؟ پاسخ داده شده است. این فصل به‌روشنی توضیح می‌دهد که چگونه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند درآمد تولید کنند و چگونه می‌توان برای توسعه جریان‌های درآمدی افزوده از این رسانه‌ها بهره گرفت.
فصل پنجم این کتاب درباره بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. فصل ششم به محتوای رسانه‌های اجتماعی پرداخته است. فصل هفتم دربازه نقش رسانه‌های اجتماعی و اخلاق است و به خواننده نگاهی نو به نقش رسانه‌های اجتماعی در جامعه می‌دهد. فصل هشتم به تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر رﺳﺎﻧﻪهای خبری سنتی پرداخته است. فصل نهم به حریم خصوصی و رسانه‌های اجتماعی اختصاص یافته است. فصل‌های ده تا دوازده بر سویه تقاضا متمرکز شده‌اند. این فصل‌ها بررسی می‌کنند گروه‌های جمعیت‌شناسی مختلف چگونه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و فصل سیزدهم خلاصه‌ای از کل کتاب است که آلن بى. آلباران آن را نوشته است.

 

 

برای دریافت نسخه الکتروینکی این کتاب به این لینک + مراجعه کنید.

پیمایش به بالا